Datum plaatsing: 05 november 2017

Hurkmans autobedrijven wint ondernemersprijs 2017 in Bernheze


Hurkmans autobedrijven wint ondernemersprijs 2017 in Bernheze


Heeswijk-Dinther (Bernheze): Mariëlle en Janita Hurkmans van Hurkmans autobedrijven en 'De Dames van Hurkmans' uit Heeswijk-Dinther zijn uitgeroepen tot ondernemers van het jaar in Bernheze. De prijs werd zaterdagavond uitgereikt tijdens het Bernheze Business Event dat werd gehouden bij Van Tilburg mode en sport in Nistelrode. De prijs voor 'jonge ondernemer' van het jaar ging naar ValorMaterial Handling van Gerby Maas en Jan Hulsmann uit Heesch. Het bedrijf maakt systemen voor onder meer distributiemagazijnen, voedselproductie en pakketdiensten.

Door Herman van Dinther

In de Afrikalaan en aanpalende straten in Den Bosch schurkt het ene autobedrijf tegen het andere. Merkdealers maar ook universele dealers, zoals De Dames van Hurkmans er een is, zijn er ruim vertegenwoordigd. Is de autobranche als geheel toch voornamelijk een mannenwereld, bij de Dames is dat helemaal anders.
We praten met Mariëlle Hurkmans (41) die samen met haar zus Janita (39) de scepter zwaait over de Bossche vestiging die deel uitmaakt van het kwartet autobedrijven waarvoor de familie Hurkmans decennia geleden de basis legde.
“Onze roots liggen in Heeswijk Dinther waar onze ouders in 1969 begonnen met hun autobedrijf. Na Veghel en Nistelrode kwam er vorig jaar de vestiging in Den Bosch bij, op 16 mei om precies te zijn. Het idee vormde zich geleidelijk aan toen we steeds meer merkten dat onze vrouwelijke klanten het bijzonder vinden en zich op hun gemak voelden door onze benadering van het ondernemen in de autowereld. Hoewel wij als kinderen van onze ouders niet vanzelfsprekend in het vak rolden, bleken wij alle vier- er is nog broer Bart (36) en zus Stephanie ( 25) – toch genetisch belast. We hebben alle vier de IVA-opleiding in Driebergen ( specialistische autovakopleiding) gedaan en zijn allemaal in die beroepsrichting verder gegaan. Bart werkt samen met ons in het familiebedrijf en Stephanie werkt bij een BMW-dealer.

Klant centraal
Van jongs af aan zijn wij gewend dat de klanten met respect en aandacht worden behandeld. In de begintijd schoven die aan bij de keukentafel van onze ouders en leerden wij spelenderwijs hoe je met mensen omgaat. Voor ons was het niet alleen de interesse in auto’s maar ook het contact met mensen dat ons voldoening geeft. De signalen die vrouwelijke klanten ons gaven zette ons tot nadenken en dat bracht ons op het idee om iets helemaal nieuws op te zetten. Daar speelde ook in mee dat we uitbreiding voor ons schadebedrijf zochten. We wisten dat er in Parijs een autobedrijf bestaat dat ook voornamelijk met vrouwen werkt. Daar zijn wij naartoe gegaan en hebben het bedrijfsconcept daar met de directie kunnen bespreken.

Professioneel
Dat resulteerde uiteindelijk in onze nieuwe vestiging met een bijzonder concept, een vakgarage met een professioneel vrouwelijk team medewerkers. Niet dat we koste wat kost met vrouwen willen werken en mannen afzweren maar het is wel een andere cultuur met een andere benadering. In ons team in Den Bosch hebben we één mannelijke monteur, de andere medewerkers zijn vrouw. Maar er is meer dat ons bedrijf aantrekkelijk maakt voor onze klanten, die overigens net zo goed man of vrouw zijn. Natuurlijk is het niet zo dat mannen de weg naar ons niet weten te vinden, zeker wel. Wat wij vooral doen is de drempel wegnemen die veel vrouwen ervaren bij autobedrijven. Tweederde van ons klantenbestand in Den Bosch bestaat uit vrouwen. Niet alleen uit de directe omgeving maar ook uit Tilburg, Eindhoven, Oss en zo. Het feit dat mensen er best een stukje voor willen omrijden zegt genoeg, denk ik dan.

Wachtverzachters
Onze showroom is warm en persoonlijk qua inrichting. Natuurlijk staan er auto’s in, lacht zij, maar we hebben ook ruimte gecreëerd voor woonaccessoires, sieraden, make up, een kinderhoek, huidverzorging, kinderwagens, kinderzitjes, een leestafel en natuurlijk drankjes. Wij noemen dat met een knipoog ‘wachtverzachters’. Maar het is ook heel functioneel. Vergeet niet dat steeds meer vrouwen, om welke reden dan ook, single zijn. Die willen niet afhankelijk zijn van anderen en komen naar ons voor een auto, reparatie of schadeherstel. En wanneer het om een auto gaat wil de vrouw gewoon heel praktisch, meteen zien of het kinderzitje voor haar kind of kleinkind in de auto past. Nou dat kan bij ons meteen getest worden. De bezoekers aan onze showroom worden heel persoonlijk welkom geheten. Dat geldt ook voor mannen hoor. Grappig is daarbij dat mannen soms opmerken dat ze bij ons niet hoeven te doen alsof ze verstand hebben van auto’s. Want die mannen zijn er ook best nogal wat hoor.

Panne zonder mannen
We merken ook, en dat is niet alleen bij vrouwen zo, dat nogal wat chauffeurs niet de moeite nemen om het instructieboekje te lezen en allerlei snufjes in hun auto onbenut laten omdat die niet worden opgemerkt. Zonder dat wij van onze klanten automonteurs willen maken organiseren we regelmatig workshops, een mini cursus pech onderweg en workshops ‘panne zonder mannen’. Daar is veel belangstelling voor.
Wij vinden dat er in de branche veel meer geïnnoveerd kan en moet worden. Wij willen daar graag een bijdrage aan leveren. Ons concept heeft ons al veel leuke en zinnige contacten opgeleverd zoals met onderwijs en stagiaires. Hopelijk kunnen vrouwelijke monteurs in de toekomst ook wat gemakkelijker aan de slag bij garages. Wij hebben er prima ervaringen mee. Onze ‘proeftijd’ van één jaar zit er ruimschoots op en we kijken met plezier naar het resultaat”, zegt Mariëlle met een brede lach.




Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

zakelijk nieuws

© 2017 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.16740