Datum plaatsing: 17 juni 2019

Challenge Mont Ventoux 2019

Nuland ('s Hertogenbosch): Op 15 juni gaan deelnemers uit heel Nederland de Mont Ventoux beklimmen om geld in te zamelen voor stichting Join4energy. Deze stichting zet zich in voor de strijd tegen energiestofwisselingsziekte. Het deelnemersveld bestaat uit lopers, mountainbikers en fietsers.
Traditie getrouw is het aantal deelnemers uit Nuland groot (deze keer 26) Onder de noemer Brabant4energy hebben wij de afgelopen jaren al ruim € 300.000,- bij elkaar kunnen lopen en fietsen. Wilfred van Erp is al 8 jaar de drijvende kracht achter Brabant4energy. Omdat deze editie de 10e is en het voor Wilfred de laatste keer dat hij zich in deze hoedanigheid inzet. Moest er iets bijzonders gebeuren. Zo gezegd zo gedaan.
Op de fiets naar de Mont Ventoux vanuit Nuland. Vanuit de fietsgroep die zondags trouw haar rondjes door het Brabantse landschap fietst werd het groepje gevormd: Wilfred van Erp, Mari Dobbelsteen, Richard Langens, Ben Ruijs, Leo Versantvoort en William Vink.
In de voorbereiding hebben we fantastische hulp gekregen voor de routes en tips over hoe je zo’n tocht aanpakt en ook met betrekking tot voeding zijn we bijgestaan door een professional. Dan moet je natuurlijk nog ergens slapen en eten. Tijdens de tocht zijn we fantastisch begeleid door Willy, Anton, Marieke en Carin. Met twee Campers en een volgauto hebben zij ons verwend met heerlijk eten, drinken, het opzetten van onze tentjes en Carin heeft elke dag meegereden met de auto als volgwagen met materiaal en heerlijke lunch op de stopplaatsen. Zondag 2 juni om 9 uur vertrokken we en werden we door velen uitgezwaaid. Dit deed ons enorm goed en betekende dat het leefde in Nuland.

Op dag 1 werden we verrast door een aantal deelnemers die de eerste 80km meefietste, er waren er zelfs die de hele rit van 148 KM meefietste. Andre onze spin instructeur die ons afgelopen winter wat extra kracht training heef gegeven. Is ook de 2e dag nog een heel stuk mee gefietst. Vanaf dat moment moeten we het met zijn zessen doen, met hulp van ons support team uiteraard.
De sfeer was super tijdens de tocht. De kilometers vliegen voorbij en de gemiddelde dag zag er als volgt uit. 7:00 uit bed je zelf verzorgen en aan een heerlijk ontbijtje. De fietskleding wordt aangetrokken en de diverse voedingsstoffen worden vermengt en in de bidons gedaan. Navigatie en computers aan en de nodige post op social media worden geplaatst. Afhankelijk van de lengte van de tocht spreken we een aantal stopplaatsen af. Op mooie locaties stappen we even af om wat foto’s te maken. De gemiddelde rit was zo’n 130 Km en meestal kwamen we tussen 15:00 en 17:00uur afhankelijk van lengte en hoogtemeters. Daar stond het hele kamp al weer opgebouwd en konden we genieten van een herstel shake een lekker bakkie koffie. Een warme douche na een dagje fietsen is dan heerlijk. Hierna begonnen Willy en Anton aan het avondeten en konden we aanschuiven. Wat wel typisch was is dat de heren altijd precies konden doseren, alles ging altijd op als toetje ging er nog een liter of 3 Griekse yoghurt of kwark achteraan en was iedereen weer bijgetankt voor de volgende dag. Samen met Carin nemen we de route door en bepalen we de stopplaatsen. Nog even de vaat wegwerken en de fietsen in onderhoud en de avond kon beginnen.
Onder het genot van een hertstelbiertje, big Ben’s hoestdrankje of een wijntje werd de zin en onzin van de dag besproken met op de achtergrond een lekker gezellig muziekje. De sfeer in het kamp was geweldig en ontspannen. Iedereen had de ruimte om zijn eigen ding te doen.
De finale.
Dag 10 (dinsdag 11 juni) de laatste dag breekt aan je merkt een gezonde spanning onder de deelnemers. Vandaag moet het gebeuren met zijn allen naar de top! De benen worden ingesmeerd, de bidons gevuld wat extra voeding mee in de zak een extra banaantje. Supporters uit Nuland zijn al afgereisd naar Frankrijk voor de nodige support op de top en bij aankomst op het park. Op zaterdag tijdens het evenement leidt de route naar de top via Bédoin maar vandaag beklimmen we de kale reus via Malaucène. Na een redelijk vlakke rit komen we aan bij de voet 21 loodzware kilometers leiden ons naar de top. Onderweg worden we al ingehaald door Nulandse supporters die ons vanuit de auto aanmoedigen. We spreken af om op 6 km van de top een tussen stop te houden daar worden we al als helden binnen gehaald maar er resten er nog 6. De snelle klimmers doen er zo’n 2 uur over en wachten net voor de top zodat we met zijn zessen aan kunnen komen. De regen maakt het fris en wellicht nog zwaarder. Op de top volgt de ontlading, we hebben het gehaald!!

Nu nog 37 km afdalen richting vakantie park in Aubignan. De afdaling is koud en vanwege het natte wegdek best nog spannend. Beneden aangekomen fietsen we in een rustig tempo door. Bij de rotonde van het park wacht ons een extra verassing want alle reeds gearriveerde deelnemers wachten ons op voor een feestelijk onthaal.
Hierna hebben we voor ons zelf een paar rustdagen ingelast. Maar de volgende (woens) dag gingen 4 fietsers uit onze groep voor de titel “Malloot van de Mont Ventoux”. D.w.z. dat je 3 keer de Mont Ventoux beklimt op 1 dag van verschillende plaatsen, te weten Bedoin, Malaucene en Sault. Dat zijn maar liefst 4400 hoogtemeters en 140 km fietsen. Lonneke Hooijmans, Maarten van de Dussen, Leon van Bergen en Stijn van Erp mogen zich vanaf nu zo noemen. Het was in tegenstelling tot de dinsdag een prachtige dag met fantastisch mooi fietsweer.
Vanaf donderdag begon officieel de Challenge en kwamen de laatste gasten op het park. Vrijdag hadden we de trainingsrit van zo’n 65 km en voor de wandelaars was er ook een tocht uitgezet. Uiteindelijk kwamen we allemaal bij Lac du Patty bij elkaar voor de lunch. Hierna werd de tocht voortgezet en gingen we terug naar het park. ’s Avonds tijdens het diner werden we door verschillende toegesproken over de tocht van zaterdag. Daarna werden diverse personen die zich langer als 5 jaren voor de organisatie inzetten bedankt door de moeders met een kind die een energiestofwisselingsziekte heeft. Dit was ontzettend mooi en zeer emotioneel. Iedereen wist dat het geld nog steeds heel erg nodig is en goed besteed wordt.
Zaterdag was de grote dag van ons team. Met een zware rugzak van maar liefst € 53.315,00 ging ons team de beklimming aan van de Kale Berg zoals die ook wel genoemd wordt. Iedereen heeft het uiteindelijk gehaald. Iets waar we met zijn allen enorm trots op zijn. ’s Avonds was de ontlading nog groter toen het eindbedrag bekend gemaakt werd. Er is een totaalbedrag van € 483.246,00 opgehaald door iedereen. Dit geld komt rechtstreeks ten goede voor het onderzoek naar het medicijn. Een fantastisch bedrag.
Daarom willen wij iedereen bedanken die ons gesteund, aangemoedigd en gesponsord. Zonder jullie hadden we dit nooit kunnen doen. BEDANKT!!

Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief: