Datum plaatsing: 02 september 2019

Rosmalense Bruno Martens met zonneauto NunaX naar Australië


Rosmalense Bruno Martens met zonneauto NunaX naar Australië


Rosmalen ('s Hertogenbosch): Nuna X, de zonneauto van het Vattenfall Solar Team is ingepakt in de transportkist en gaat op weg naar Australië. Hier zal het Delftse zonneraceteam, waaronder Bruno Martens uit Rosmalen, vanaf 13 oktober de wereldtitel zonneracen proberen te verdedigen. De 16 leden van het team, gaan dan twee dagen later ook richting Australië.

door Petra van Heesch

“We zijn er klaar voor!” vertelt Bruno Martens, technisch manager, vol enthousiasme. “Wij hebben alle 16 onze studie minimaal anderhalf jaar opzijgezet om NunaX te ontwikkelen en te produceren. We zijn heel trots op onze volledig nieuwe zonneauto die in Australie niet alleen op kracht van de zon, maar ook op kracht van de wind zal gaan rijden. NunaX is namelijk zo ontworpen dat de zonnebolide kan zeilen op de sterke Australische zijwind die vaak voorkomt in de outback. We kijken er nu ontzettend naar uit om alles wat we hebben uitgedacht ook in praktijk te kunnen laten zien.”

Tiende keer
Het team van de TU Delft doet dit jaar in oktober voor de tiende keer mee aan de World Solar Challenge in Australië, het WK voor zonneracen. Zonneraceteams van over de hele wereld doen mee en proberen zo snel mogelijk de finish te halen. Deze race wordt om het jaar georganiseerd en is een meerdaagse race van 3000 km dwars door de outback van Australië. Dit alles zal de zonneauto van de TU Delft doen op kracht van de zon.
Het team wordt elke twee jaar opnieuw gevormd uit zestien ambitieuze studenten van de TU Delft, die hun studie minimaal 1,5 jaar opzijschuiven om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar Challenge. Voor elke race bouwen, ontwerpen én racen de zestien studenten de auto. Al zeven keer heeft het team de race in Australië gewonnen. Twee keer werden ze tweede. Daarnaast won het team drie keer de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.

Flightcase inpakken
Inmiddels heeft het team alles ingepakt voor de tocht naar Australië inclusief hun belangrijkste onderdeel, de zonneauto NunaX. “Wanneer we aan de andere kant van de wereld zitten, zijn we nog steeds bezig om NunaX te verbeteren. Dat betekent dat we veel materiaal moeten verschepen om in Australië alles te kunnen produceren en te testen.” Aldus Pieter Tolsma, Software engineer van het Vattenfall Solar Team en verantwoordelijk voor de logistiek van het team.
Als alles goed gaat zal de kist met de kostbare zonneauto aankomen op Nightcliff Primary School in Darwin. Op deze basisschool, waar het team sinds zijn eerste editie al komt, zal het Vattenfall Solar Team hun werkplaats opnieuw opbouwen om de laatste handelingen aan NunaX af te ronden.

Innovatie maakt het verschil
Ondanks dat het team zeven keer eerder wereldkampioen werd, is de uitdaging weer groot.
“Doordat de regels weinig zijn veranderd, krijgen de concurrenten steeds meer de kans om de auto’s op elkaar te laten lijken. Dit jaar, komt het aan op de innovatieve snufjes die we in huis hebben.. “Wat wij ook hebben gezien, is dat je nu twee verschillende soorten ontwerpen hebt. Eentje gebaseerd op het catamaran model zoals wij onze auto hebben gebouwd. En eentje die meer lijkt op een soort kogel, waar toch ook een flink aantal teams nu voor gekozen heeft. Het zal nog spannend worden om te zien welk ontwerp het beste presteert daar in de outback” , aldus Maud Diepeveen, teamleider. “Wij hebben in ieder geval een duidelijk doel, we gaan voor de winst!”

Over de auto
NunaX is de kleinste en lichtste (135 kg) auto ooit, en – tenzij de concurrentie met een nog lichtere auto komt - de lichtste auto die ooit aan de zonnerace meedeed.
Om gewicht te kunnen besparen is elk onderdeel van de auto opnieuw ontworpen. Voor sommige gebruikt het team andere grondstoffen, bij andere onderdelen is er materiaal afgeschaafd: een verschil van soms maar twee gram. Maar, elke gram telt.
De auto is bijzonder gestroomlijnd: de zijspiegel van een gewone personenauto heeft meer luchtweerstand dan NunaX.
Het zonnepaneel bestaat uit gallium zonnecellen, die normaal worden gebruikt in de ruimtevaart. Deze zijn veel efficiënter dan de siliciumcellen die op daken liggen.
In plaats van de standaard laag van glas die de cellen normaal gesproken beschermt, brengt het team een eigen beschermingslaag aan. Dit bespaart gewicht. In die coating zitten bovendien prisma’s zodat licht altijd loodrecht op de zonnecel valt.

Foto Joris Lousberg




Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

algemeen nieuws

© 2019 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.26820