Datum plaatsing: 24 maart 2020

Winkelkarren en -manden verdwijnen regelmatig


Winkelkarren en -manden verdwijnen regelmatig


's-Hertogenbosch (Regionaal): De winkelmanden en -karren die in de supermarkt in gebruik zijn, worden momenteel geteld omdat we niet met te veel tegelijk naar binnen mogen. Wist je dat die karren en manden soms als sneeuw voor de zon verdwijnen?

Je ziet er wel eens een dakloze mee. Niet met een Superdry rugzak, maar met een supermarktkar. Of je treft er eentje op een verlaten plek aan of voor het huis van studenten. Een Jumbo supermarkt uit Veghel raakte er de afgelopen vier jaar zo地 zeshonderd kwijt.

Wat er mee gebeurt? Van een winkelwagen kun je barbecue kunt maken of een bloemrek. En winkelmandjes zijn ook handig voor in je kast, voor het opbergen van ondergoed en sokken. Dit is geen uitnodiging om dat ook echt te gaan doen.

Toch gebeurt het wel. Supermarktbazen zijn daar niet blij mee. Ze raken wekelijks karren en manden kwijt. En die dingen kosten een lieve duit. Het zou jaarlijks om duizenden exemplaren gaan. Ze verdwijnen gewoon, worden meegenomen of in de gracht gekieperd.

Mand uit supermarkt is niet voor thuis

Zo地 winkelmand kost volgens de filiaalmanager wel twintig euro. Een kar schijnt zelfs tweehonderd euro te kosten. Als die verdwijnen, betekent dat voor de supermarktketen een flinke kostenpost. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de organisatie die de belangen van supermarkten behartigt, hebben meer supermarkten met verdwenen karren en manden te maken. Eerder meldden ze dat het wel om twintigduizend karren per jaar zou gaan.

Toch gek dat mensen zo地 mand mee naar huis sjouwen, terwijl de boodschappen prima in hun Tommy Hilfiger rugzak passen. De Lidl stak hier al eerder een stokje voor en meldde in een artikel dat hun manden beveiligd zijn. Dirk van den Broek heeft op sommige locaties een blokkeringssysteem op de karren, een fenomeen uit Amerika. Dat kan als er bijvoorbeeld een parkeergarage bij de supermarkt is. Komt zo地 karretje buiten het winkel- en parkeergebied, dan blokkeren de wielen.

Vijf karren per week kwijt

In de tijd dat het blokkeringssysteem op de karren er nog niet was, raakte Dirk van den Broek zo地 vijf karren per week kwijt. Per filiaal (122!). De draagmanden heeft de super vervangen door grote trekmanden. Die verdwijnen minder snel.

Al met al is het een flinke kostenpost voor de supermarkten en is een beveiligingssysteem ook een flinke investering. Als er twintigduizend karren van tweehonderd euro per stuk per jaar verdwijnen gaat dat al om vier miljoen euro. Om over het aantal verdwenen mandjes nog maar te zwijgen. Laten we onze tassen, van shopper tot XD Design rugzak, gewoon inzetten en die manden en karren laten waar ze horen, in de super.







Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

zakelijk nieuws

© 2020 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.15843