Datum plaatsing: 10 april 2020

Elkaar overeind houden


Elkaar overeind houden


Rosmalen ('s Hertogenbosch): Als ik dit schrijf is het 1 april. Een dag waarbij ik altijd dacht aan flauwe grappen en benieuwd was wie dit jaar de grootste klapper had. Zoals die keer dat een dagblad kopte dat op een strand grote hoeveelheden siliciumdioxide aangetroffen waren. Het bericht werd snel opgepikt, consternatie alom, tot bleek dat het de chemische formule voor zand was.

Door Sylvia Böcker
voorzitter stichting Centrum Management Rosmalen


Vandaag staat mijn hoofd niet naar dit soort nieuws. Ik heb een beetje het katerige gevoel van ‘the day after’. De dag na een persconferentie waarin we gehoord hebben dat Nederland in ieder geval nog een maand op slot zit. Een boodschap die niet onverwacht kwam maar die desondanks een gevoel van moedeloosheid opriep.

Daarin sta ik ongetwijfeld niet alleen. Het is hartverwarmend te zien hoe in rap tempo vrijwilligers opstaan om buren te helpen, hoe mensen massaal gehoor geven aan de oproep afstand te houden als ze naar buiten gaan, hoe creatievelingen humor als medicijn inzetten. Er gebeurt veel moois. Maar dat neemt de zorg niet weg die ons bekruipt als we naar ons centrum kijken en we ons afvragen welke onderneming, welke winkel, welk restaurant overeind zal kunnen blijven.

Leegstand niet goed
De leegstand in Rosmalen centrum was al zorgelijk. De vorige crisis heeft er fors ingehakt en het nieuwe winkelplein is mooi geworden maar de herinrichting van het centrum heeft direct en indirect ook tot leegstand geleid. En leegstand in een centrum is niet goed. Het beïnvloedt de sfeer, het winkelaanbod verschraalt, kortom, het is een probleem. Gezocht werd naar oplossingen, naar samenwerkingsverbanden, naar voorbeelden elders. De eerste aanzet van een plan werd gegeven en we zochten naar manieren om dat ook praktisch handen en voeten te kunnen geven. Ik spreek nu even in de verleden tijd, want er is een tijd voor en na COVID-19. Het is onmogelijk geworden te voorspellen wat de economische en sociale gevolgen van deze crisis zullen zijn en daarmee is het zinloos geworden door te gaan alsof dit “alleen maar” een adempauze is waarna we allemaal weer door kunnen of er niets gebeurd is. Plannen zullen opnieuw geëvalueerd moeten worden, beslissingen wellicht herroepen.

Duwtje in de rug
Natuurlijk, het is goed te zien dat veel steunmaatregelen versneld in werking treden en dat de gemeente keihard werkt aan de uitvoering daarvan. Maar alle steunmaatregelen zijn gericht op het overbruggen van de tijd waarin Nederland op slot zit. Dat is belangrijk, maar we kunnen de ogen niet sluiten voor de periode daarna, als we de deuren weer open kunnen zetten. Wanneer is dat en wat is de waarde van de lente- en zomercollectie als die datum wat later ligt? Wat doet de klant? Durft die weer geld uit te geven? Vullen de terrassen zich volop en hebben we een heel lange zomer die met name de horeca een extra duwtje in de rug biedt? Vragen zonder antwoord.

Wat we wel weten is dat Rosmalen centrum het sociale, winkel- en horecahart van Rosmalen is. Het wil voor alle inwoners van Rosmalen een ontmoetingsplaats zijn. Dat is belangrijk voor het behoud van de Rosmalense identiteit en voor het welzijn van haar inwoners. Dat betekent dat het niet alleen voor de ondernemer van levensbelang is deze crisis te overleven.

Dichtbij winkelen
Het is ook voor de inwoners van belang. En dus vragen we hen via flyers, de plaatselijke bladen en de site beleefRosmalen.nl de lokale ondernemer te steunen. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Door 1,5 meter afstand van elkaar te houden zodat de winkels die nog open zijn dat kunnen blijven. Soms betekent dat, dat op afspraak gewinkeld kan worden, dat advies gegeven wordt met inachtneming van de vereiste 1,5 meter afstand, of dat (ook) online besteld kan worden. Bij veel horecagelegenheden kan telefonisch besteld worden en eten opgehaald of thuis bezorgd laten worden. Ook daarover is op beleefRosmalen.nl meer informatie te vinden. Daar vind je ook informatie over de door de winkeliers en horecaondernemers gestarte actie waarmee ze onze zorgverleners willen bedanken voor hun tomeloze inzet.

Kortom, er zijn veel initiatieven maar het begint bij de bereidheid van de klant om juist nu te kijken of artikelen lokaal te verkrijgen zijn. Zodat als de deuren weer open gaan, iedereen dat kan doen. Omdat we elkaar overeind gehouden hebben.




Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

zakelijk nieuws

© 2020 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.17503