Datum plaatsing: 12 augustus 2020 - Laatst gewijzigd: 12-08-2020 12:09:44

Is calorieen tellen niet meer van deze tijd?


Is calorieen tellen niet meer van deze tijd?


's-Hertogenbosch (Regionaal): Indien we minder calorieŽn eten dan we nodig hebben dan vallen we af. Veel diŽten waren dan ook gebaseerd op het tellen van de calorieŽn. Toch zie je tegenwoordig steeds meer diŽten waarbij dat helemaal niet nodig is. In dit artikel zoeken we uit of het tellen van calorieŽn wel zin heeft als je af wilt vallen.

De relatie tussen calorieŽn en overgewicht
Om te beginnen is er weldegelijk een relatie tussen de hoeveelheid calorieŽn die mensen eten en overgewicht. Om te bepalen of iemand overgewicht heeft wordt gekeken naar de BMI (de Body Mass Index). De BMI is de verhouding tussen de lengte en het gewicht. Hierbij wordt rekening gehouden met het geslacht en de leeftijd. Is de BMI hoger dan 25 dan spreken we over overgewicht.

Uit onderzoeken komt naar voren dat mensen zwaarder zijn naarmate ze meer calorieŽn eten. Voor iedere 100 kcal die gegeten wordt stijgt de BMI gemiddeld met 0,62 punt.

Hieruit zou je kunnen concluderen dat afvallen een kwestie is van simpelweg minder calorieŽn eten. Zo eenvoudig is het echter niet. De ene calorie is namelijk de andere niet. Wil je efficiŽnt en zonder moeite afvallen dan loont het om te letten op de samenstelling van de calorieŽn die je eet. Dit heeft te maken met het effect die verschillende voedingsmiddelen op de hormoonhuishouding hebben.

De bloedsuikerspiegel en afvallen
Een belangrijke voorwaarde om af te kunnen vallen is een stabiele bloedsuikerspiegel. Dit heeft te maken met het hormoon insuline. Insuline zorgt er, boven bepaalde waarden, voor dat het lichaam vet wil vasthouden en opslaan. Dit is bijvoorbeeld te zien bij sommige diabetes patiŽnten die insuline spuiten. Indien ze dit steeds op dezelfde plek doen dan ontstaat er een vetophoping onder de huid.

Als we eten dan worden de koolhydraten tot glucose afgebroken. Deze enkelvoudige suikermoleculen worden via de dunne darm aan de bloedbaan afgegeven. De cellen moeten deze glucose opnemen om het als energie te kunnen gebruiken. Insuline zorgt ervoor dat de cellen zich tijdelijk openen zodat ze de glucose uit de bloedbaan kunnen opnemen.

Door het eten van bepaalde voedingsmiddelen ontstaat er een piek in de bloedsuikerspiegel. Dit komt omdat deze voedingsmiddelen glucose bevatten of snel afgebroken worden tot glucose. Als dit gebeurt dan maakt het lichaam als reactie veel insuline aan. Dit is onwenselijk tijdens het afvallen omdat het juist zorgt voor vetopslag terwijl we juist vet willen verbranden.

Voedingsmiddelen die voor een piek in de bloedsuikerspiegel zorgen zijn suikers en geraffineerde koolhydraten. Voedingsmiddelen die geen effect op de bloedsuikerspiegel hebben zijn vetten. 100 kcal afkomstig van suikers hebben daarom een totaal ander effect op het afvallen dan 100 kcal afkomstig van vetten. Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom het ketogeen dieet zo goed werkt. Het ketogeen dieet is een dieet waarbij 80% van de calorieŽn uit vetten afkomstig zijn. Gevoelsmatig zou je denken dat je aankomt als je zoveel vet eet, maar het tegenovergestelde is waar.

Moderne diŽten
Bij moderne diŽten zie je steeds vaker dat het tellen van calorieŽn wordt losgelaten. Dit zijn diŽten die zich richten op een beperking van de hoeveelheid koolhydraten die gegeten mag worden. Voorbeelden zijn het koolhydraatarm dieet, het ketogeen dieet, het eiwitdieet en het Pioppi dieet. Bij deze diŽten eet je minder koolhydraten en meer vetten en eiwitten. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel beter stabiel.

Een ander mechanisme van deze diŽten is dat het hongergevoel minder wordt. Dit komt omdat vetten en eiwitten een veel beter gevoel van verzadiging geven dan koolhydraten. Door dit gevoel van verzadiging stop je eigenlijk al automatisch met eten als je genoeg hebt. Het tellen van calorieŽn is dan niet meer nodig. Het lichaam geeft zelf aan wanneer het voldoende heeft. Bij ons normale dieet, wat voor ca. 55% uit koolhydraten bestaat, is dit niet het geval. Koolhydraten hebben een hoge dooreetfactor. Zo is het lastig om maar 1 koekje of maar 1 bonbon te nemen. Dergelijke koolhydraatrijke voedingsmiddelen doen je juist naar meer hunkeren.

DiŽten waarbij je nog wel calorieŽn moet tellen zijn de crash diŽten en de vetarme diŽten. Bij crash diŽten is het doel om in korte tijd veel af te vallen. Dit kan alleen met een drastische beperking van de hoeveelheid koolhydraten die gegeten mag worden. Dit kan alleen bereikt worden als de hoeveelheid calorieŽn tot een minimum worden terug gebracht. Bij een vetarm dieet ga je vetrijke voedingsmiddelen vervangen voor koolhydraatrijke. Omdat koolhydraatrijke voedingsmiddelen juist die hoge dooreetfactor hebben is het nodig om de calorieŽn te gaan tellen. Om zo te voorkomen dat je teveel gaat eten.

Pas op met light producten
Er zijn allerlei light producten te kopen. Met light bedoelen fabrikanten meestal dat er minder (of geen) vet in de producten zit. Vet geeft echter smaak aan voeding. Door het vet eruit te halen wordt ook de smaak eruit gehaald. Om deze producten toch lekker te maken wordt het vet vervangen voor suiker. Deze suikers hebben hun effect op de bloedsuikerspiegel en de insuline en kunnen zo je afslank doelstellingen frustreren.

Bij light frisdranken is de suiker vervangen door zoetstoffen. Deze kan je wel drinken als je af wilt vallen, al is het beter om gewoon water te drinken. Dit omdat het lange termijn effect van de meeste zoetstoffen, op de gezondheid, nog onbekend is. Een ander nadeel van zoete light frisdranken is dat je gewend blijft aan zoete smaken en er daardoor naar blijft hunkeren.






Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

algemeen nieuws
Colums
08 jul
08 jul
05 jun


Meer columns

© 2020 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.29072