Datum plaatsing: 22 november 2020

Black Friday begint bij veel winkels een week te vroeg


Black Friday begint bij veel winkels een week te vroeg


's-Hertogenbosch (Regionaal): Hoewel Black Friday dit jaar pas op 27 november valt, zien we dat de meeste winkels een week eerder al begonnen zijn met het geven van grote kortingen op hun assortiment. Een week te vroeg dus. Maar waarom beginnen al deze winkels een week eerder al met het geven van kortingen? We spraken erover met Yvonne Bierings van B2B2C.nl, een website die online tips geeft voor ondernemers, en ook de beste zakelijke deals verzamelt om ZZP’ers en het MKB een zoektocht te besparen.

De oorsprong van Black Friday
Waar komt de Black Friday gekte eigenlijk vandaan, die de afgelopen jaren ook steeds nadrukkelijker zichtbaar is in Nederland? Black Friday vindt zijn oorsprong in de Verenigde Staten en is traditioneel gezien de dag na Thanksgiving. Het vindt daarom altijd plaats op de vierde vrijdag van November. De meeste Amerikanen zijn op deze dag vrij om een beetje bij te komen van de festiviteiten van Thanksgiving, waardoor ze massaal de winkelcentra in gaan om inkopen te gaan doen voor Kerstmis. Winkels hebben hier slim op ingespeeld door op deze dag met kortingen te gaan strooien, wat zich met de digitalisering ook doorgezet heeft naar webwinkels.

Drukte in distributiecentra
Black Friday heeft dus een officiële datum, waar steeds meer winkels zich toch niet aan houden. De meeste sales beginnen daarom als ruim voor Thanksgiving en we zien zeker dit jaar dat webwinkels extra vroeg beginnen en zelf een week eerder al van start gaan. Bierings heeft wel een idee waarom: “In de huidige coronatijd wordt er verwacht dat mensen veel meer online gaan shoppen en niet massaal stadscentra in zullen duiken. Goed nieuws natuurlijk voor webwinkels, maar tegelijkertijd heerst hier een soort angst dat de distributiecentra het niet bij kunnen gaan benen als consumenten massaal op 27 november gaan shoppen. Er wordt gevreesd voor fouten of pakketjes die ernstig vertraagd raken, wat natuurlijk niet positief is voor het imago. Webshops kiezen er daarom nu vaak voor eerder van start te gaan, in de hoop dat de verkopen dan wat meer verspreid worden over een aantal dagen, zodat alle pakketjes op tijd verstuurd kunnen worden.”

Toch wordt er ook alsnog in de winkelcentra enige drukte verwacht deze week, iets waar een aantal winkels met creatieve ideeën goed op inspelen om de veiligheid van klanten (in verband met COVID-19) te kunnen waarborgen. Een goed voorbeeld hiervan is de Lunenburg Service drive thru.

Ook pakketdiensten hebben moeite met de drukte
In Nederland heeft Black Friday sowieso een iets ander imago dan in de Verenigde Staten, wij vieren immers geen Thanksgiving, wat echt een Amerikaanse traditie is. In Nederland vieren we bovendien Sinterklaas, wat natuurlijk op 5 december, 20 dagen voor Kerstmis al gevierd wordt. Bezorgdiensten, zoals PostNL, geven nu al aan te adviseren op tijd te gaan shoppen voor Sinterklaas, omdat er grote drukte verwacht wordt en de kans anders bestaat dat niet alle Sinterklaascadeautjes op tijd in huis zijn. Bierings: “We horen van meerdere bedrijven dat ook dit een reden is om de sales te vervroegen. Ze spelen hier graag op in, in de hoop dat ze meer klanten aantrekken in deze vreemde periode.”




Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

zakelijk nieuws

© 2020 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 3.44086