Datum plaatsing: 18 mei 2021

Hoe wordt Virtual Reality gebruikt in het bedrijfsleven?


Hoe wordt Virtual Reality gebruikt in het bedrijfsleven?


's-Hertogenbosch (Regionaal): Virtual Reality is een technologie met toekomst. Weg zijn de dagen dat dit beperkt bleef tot een nichetoepassing in de videogame-industrie. Steeds meer bedrijven en allerlei instellingen hebben deze veelbelovende vorm van realiteitsbeleving niet alleen aanvaard maar zelfs een voorname rol gegeven in hun dagelijkse werking.
In dit artikel bespreken we eerst wat Virtual Reality precies is, en dan kijken we naar enkele manieren waarop het in het bedrijfsleven wordt gebruikt.

Wat is Virtual Reality precies?
Virtual Reality, ofwel Virtuele Werkelijkheid, is een vorm van technologie waarbij er een virtuele wereld wordt gesimuleerd waar gebruikers volledig in ondergedompeld kunnen worden, voornamelijk met behulp van allerlei gadgets zoals een Headset (grote bril die je zicht van de “echte” wereld volledig blokkeert en waarop de simulatie wordt afgespeeld) en een bepaalde controller waarmee je acties kan ondernemen in die virtuele wereld.
Omdat je helemaal weg bent van je eigen werkelijkheid (je zicht en gehoor worden afgeblokt), ga je volledig op in de gesimuleerde realiteit. Je ervaart het als echt echt.
Natuurlijk waren videogames de eerste veelgebruikte toepassing van deze technologie, maar meer en meer sectoren storten er zich op. Men verwacht dat particuliere gebruikers van VR in de nabije toekomst in de minderheid zullen zijn, in vergelijking met het professionele gebruik ervan.

7 manieren waarop Virtual Reality in het bedrijfsleven wordt gebruikt

1) Recruitering
Virtual Reality kan bedrijven enorm helpen bij het aanwerven van geschikte werknemers. In plaats van een eerste kennismaking via e-mail of door een beperkt videogesprek, kunnen de HR-afdeling van een bedrijf en een potentiële kandidaat elkaar ontmoeten in een virtuele simulatie van het kantoor of de bedrijfsomgeving waar die kandidaat zou moeten werken.
Dat geeft aan het bedrijf het voordeel om de kandidaat beter te leren kennen en te kijken of hij/zij wel in de werkomgeving zou passen. Voor de kandidaat is het natuurlijk ook leuk om duidelijk in een 3D-simulatie te zien waar hij/zij zou moeten werken en te kijken of dat strookt met zijn/haar verwachtingen.
Vooral in tijden van globalisatie en het aanwerven van internationaal talent waarbij het management normaal gezien de kandidaten nooit in persoon zou zien, kan Virtual Reality een goede oplossing bieden.

2) Klanten lokken
Ondanks het feit dat Virtual Reality al jarenlang bestaat en dat het in meerdere sectoren over heel de wereld wordt gebruikt, blijft het nog steeds een ver-van-mijn-bed-show voor de meeste mensen. En als een bedrijf dan eens uitpakt met een Virtual Reality-toepassing, zal dat zeker wat aandacht opwekken. Vooral als dat bedrijf het goed promoot via sociale media, zal een dergelijke campagnestunt ongetwijfeld zorgen voor een toename in interesse.
De toeristische sector in het bijzonder heeft VR met open armen ontvangen. Denk aan hotels of reisbureaus die ervoor kiezen om met VR hun bestemming in de kijker te zetten. Bezoekers kunnen zo de hotellobby of de kamer op voorhand bekijken of kunnen al eens virtueel rondlopen in de stad die ze willen bezoeken. Dit is een ideale manier om klanten naar de bestemming of het hotel te lokken.
Ook online casino’s maken gebruik van Virtual Reality om klanten aan te trekken. Zo bieden sommige kansspelaanbieders Virtual Realityspellen aan (denk aan virtuele slotmachines of een virtueel potje poker). Dat maakt het voor spelers natuurlijk veel interessanter om bij een casino met een dergelijk VR-aanbod te gaan spelen. Zeker als casino’s leuke beloningen weggeven om deze spellen in de kijker te zetten. Denk aan casino bonussen waarmee spelers bijvoorbeeld gratis aan deze virtuele slotmachines kunnen draaien.

3) Trainingsprogramma’s
Virtual Reality is uitermate geschikt voor het opleiden of bijscholen van personeelsleden. Niet alleen kan dit op afstand gebeuren op om het even welk moment, mensen leren ook sneller bij en onthouden zaken veel beter als ze iets effectief ervaren, in plaats van er gewoon over te lezen of over verteld te worden.
Politiediensten, het leger, piloten- en astronautentraining zijn de sectoren die er het meest gebruik van maken, want het vermogen om gevaarlijke situaties op een veilige manier te oefenen is zeer waardevol, en Virtual Reality kan hier zeker dienst bij doen.
Maar ook de medische en andere wetenschappelijke sectoren kunnen hierbij baten. Zaken zoals anatomie, architectuur of astronomie zijn nu eenmaal veel makkelijker te begrijpen en te bestuderen via 3D-modellen, in tegenstelling tot de standaard 2D-tekeningen, boeken en afbeeldingen.

4) Virtuele werkomgeving
Het is een feit dat telewerk steeds meer voorkomt, al dan niet vrijwillig. Meer en meer mensen kunnen/moeten van thuis uit werken, en hoewel daar een heleboel voordelen aan vasthangen, is het een feit dat veel mensen gewoon liever in een sociale omgeving werken, waar ze hun collega’s echt kunnen zien, in plaats van alleen communiceren via e-mail, chat of videogesprekken.
Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar Virtual Reality kan hier zeker wel bij helpen. Een bedrijf dat geen fysieke locatie heeft met werknemers doorheen de wereld kan bijvoorbeeld elke ochtend een virtuele vergadering organiseren waarbij iedereen elkaar “fysiek” kan zien. Dit bevordert sociale cohesie en maakt samenwerking veel makkelijker.

5) Een expert op afstand inschakelen
Sommige sectoren vereisen zowel een redelijk ingewikkelde infrastructuur én bevinden zich tegelijkertijd in de meest afgelegen streken ter wereld. Een goed voorbeeld hiervan is een olieplatform ergens in het midden van de zee.
Als er daar eens iets technisch misloopt en de gewone werkmannen kunnen het niet oplossen, moet er een ingenieur of andere expert worden overgevlogen. Dat duurt vaak dagen, en al die tijd kan de productie volledig stil liggen, met miljoenen euro’s verlies als gevolg.
Stel nu dat er een VR-simulatie kan worden opgesteld van het platform, waarbij een expert gewoon vanuit zijn huiskamer kan kijken wat er mis is en iemand anders instructies kan geven om het op te lossen. Een dergelijke toepassing van VR is enorm waardevol, en je begrijpt dat dergelijke bedrijven veel geld zullen inzetten op onderzoek naar de mogelijkheden.

6) Ontwerpen
Laten we even naar het begin van de productie van een bepaald goed kijken: het ontwerp. Dat wordt traditioneel gedaan via een 2D-tekening, maar natuurlijk kunnen er hier veel problemen bij voorvallen, denk aan niet goed schalen, lastige transitie van 2D naar 3D, enzovoort.
Bij bijvoorbeeld een huis ontwerpen is dat nu geen grote ramp (behalve financieel), maar als er raketten, race-auto’s of ruimtetuigen verkeerd worden ontworpen, kan dat nefast aflopen.
Ingenieurs van dergelijke bedrijven maken steeds meer gebruik van Virtual Reality-technologie, want hiermee kunnen ze als het ware in het tuig zelf staan terwijl ze het ontwerpen.

7) Optimale klantendienst
Veel bedrijven streven naar een goede dienstverlening voor hun klanten, want een tevreden klant is een terugkerende klant. Hiervoor zijn een flexibel retourbeleid, niet-tevreden-geld-terug en andere klantvriendelijke maatregelen natuurlijk een goed begin, maar wat veel klanten willen is zich begrepen voelen.
Als er een probleem is, dan willen ze gehoord worden, met persoonlijke aandacht van een sympathieke vertegenwoordiger van dat bedrijf. En wat is er persoonlijker dan uitgenodigd worden in een VR-simulatie van het product of de dienst en samen met een agent van de klantendienst het probleem bespreken en oplossen?



Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:


© 2021 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.19752