Datum plaatsing: 22 augustus 2021

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft sim only


Meer dan de helft van de Nederlanders heeft sim only


's-Hertogenbosch (Regionaal): Sim only abonnementen worden steeds populairder. Uit onderzoek van een prijsvergelijkingswebsite blijkt dat 55 procent van de Nederlanders een sim only abonnement heeft. Het gebrek aan innovaties en de BKR-registratie zijn redenen om te kiezen voor dit type abonnement. Wat is sim only eigenlijk? En wat zijn de voordelen van zo'n abonnement?

Wat is een sim only abonnement?
Sim only betekent letterlijk ‘alleen een simkaart’. Bij een abonnement met smartphone betaalt de klant elke maand, naast de kosten voor de bel- en internetbundels, ook een bedrag voor de mobiele telefoon. Bij een sim-only abonnement heeft de consument deze kosten niet. Men betaalt alleen voor de belminuten en databundel. Hierdoor is een sim only-abonnement dus een stuk goedkoper. Het prijsverschil kan oplopen tot ongeveer 80 procent bij de goedkopere providers. Dat scheelt nogal!

Goedkoop abonnement belangrijker dan nieuwe smartphone
Mobiele telefoons gaan steeds langer mee. Daarnaast blijven interessante innovaties de laatste jaren uit. Uit het onderzoek kwam naar voren dat bijna 40 procent van de Nederlanders de smartphone-innovaties van vroeger interessanter vond. Daarom vinden zij het niet noodzakelijk om elke twee jaar een nieuw abonnement met nieuwe smartphone af te sluiten. Meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) gebruikte hun vorige toestel dan ook drie jaar of langer.

Hypotheek afsluiten makkelijker
Sinds 2017 krijgt de consument een BKR-registratie als de kosten voor de smartphone bij het abonnement hoger zijn dan €250. Hierdoor kan de consument mogelijk minder lenen als zij een hypotheek willen afsluiten. Door een telefoon op afbetaling, stijgen de maandelijkse vaste lasten namelijk. De BKR-registratie is voor één derde van de Nederlanders de belangrijkste reden om te kiezen voor een sim only abonnement. Bij een sim only abonnement gaat de klant namelijk geen lening aan. Zo heeft dit geen invloed op de maximale hypotheek.

Meer keuzevrijheid
Consumenten die een abonnement mét toestel afsluiten, zitten daar vaak voor langere tijd aan vast. Een sim only abonnement is meestal maandelijks opzegbaar. Daarnaast zit de klant bij een sim only abonnement niet vast aan de afgesloten bundel. Het is namelijk mogelijk om het aantal belminuten of de internetbundel iedere maand omlaag of omhoog bij te stellen. Een ander voordeel van een sim only abonnement is dat de klant, wanneer het toestel kapot is, niet aan de resterende toestelkosten vastzit.

Nadelen van een sim only abonnement
Er zijn providers die per verbruikte minuut of MB buiten de bundel extra kosten in rekening brengen. Daarnaast is het 4G, of zelfs het nieuwste 5G-netwerk, vaak niet inbegrepen bij de goedkopere providers. Hier moet dan extra voor betaald worden. Tot slot moet de mobiele telefoon simlockvrij zijn. Als dat niet het geval is, dan kan de simkaart van het sim only abonnement niet in de telefoon.







Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:


© 2021 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.16477