Datum plaatsing: 30 augustus 2021 - Laatst gewijzigd: 30-08-2021 15:36:31

Met meditatie even op 'uit'


Met meditatie even op 'uit'


's-Hertogenbosch (Regionaal): We staan constant maar ‘aan’ en overladen onszelf met prikkels. Vooral op de werkvloer gaat het daardoor nog wel eens mis. De burn-out cijfers laten dat duidelijk zien. Zet jezelf eens wat vaker uit. Hoe? Meditatie kan een eerste stap zijn.

Volgens een jaarlijkse analyse van TNO op basis van de Werkgevers Enquête Arbeid en de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden hadden in 2019 1,3 miljoen Nederlanders gezondheidsklachten door hoge werkdruk. Sinds de coronacrisis hebben ook veel jongeren hiermee te kampen. Het zou gaan om meer dan tachtig procent van de jongeren die met psychische klachten te maken hebben, zo blijkt uit een peiling van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out (NCPSB).

Het zijn hoge cijfers die duidelijk maken dat er een tegenhanger zou moeten zijn om werkstress te voorkomen. Of een werknemer nu thuis werkt of op kantoor, het is belangrijk om de werkstress tegen te gaan. Een korte tijd stress op het werk kan prima zijn om doelen te behalen, maar het mag niet te lang duren. Blijft werkstress aanhouden dan ligt die burn-out op de loer.

Leer ‘nee’ te zeggen

Om stress te voorkomen is er een aantal basisregels die een werknemer zelf kan toepassen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om pauzes te respecteren, dus niet vanwege drukte de lunch overslaan. Dat is bovendien het moment voor een korte wandeling. Frisse lucht en beweging zijn belangrijk. Ook zogenoemde micropauzes zijn van belang. Dat wil zeggen dat je na een belangrijk telefoontje even een glas water of een kop koffie haalt. Leer ‘nee’ te zeggen en doe één taak tegelijk. Starten met de meest lastige taak en een heldere planning maken helpen ook. Een goede nachtrust, gezond eten en een goede balans tussen inspanning en ontspanning zijn eveneens enorm belangrijk.

Ontspan door middel van meditatie

Om dat laatste kracht bij te zetten kan meditatie enorm helpen. Meditatie is een middel om te ontspannen en juist dat is hard nodig. Handig is dan ook om een meditatiekussen aan te schaffen. Het is alsof je even de pauzeknop indrukt. Of dat nu op het werk is of in de vrije tijd. Je gaat even op ‘uit’ en staat dus niet ‘aan’. Dat laatste is de reden dat mensen burn-out kunnen raken, altijd maar aan staan is gewoonweg niet gezond.

Wie nog nooit heeft gemediteerd staat er mogelijk wat vreemd tegenover, maar het kan heel eenvoudig zijn. Meditatie voor beginners betekent dat je start met op een comfortabele manier even rust te pakken. En dat gaat niet altijd direct perfect. Laat die perfectie los en geef jezelf de tijd om eraan te wennen. Je gaat rustig zitten en bent even stil. Je gedachten zullen in het begin misschien alle kanten opschieten, je bent immers gewend om constant geprikkeld te zijn. Laat dat gewoon gebeuren. Zolang je hier rustig onder blijft, lukt het mediteren steeds beter.

Blijf aardig voor jezelf en veroordeel jezelf niet als het niet meteen lukt. Je bent eigenlijk al heel erg goed op weg als je even kort de tijd neemt om afstand te nemen van het werk en een moment voor jezelf kiest. Ga in ieder geval altijd in een comfortabele houding zitten, sluit je ogen, let op je ademhaling en laat alles even los. Dat is al een geweldige start om stress achter je te laten en een burn-out te voorkomen.

Dit artikel wordt je aangeboden door Yogashop.






Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:


© 2021 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.16138