Datum plaatsing: 24 september 2021

Op jacht naar titel ‘Veiligste vrachtwagenchauffeur van Nederland’


Op jacht naar titel ‘Veiligste vrachtwagenchauffeur van Nederland’


Berghem (Oss): Al op jonge leeftijd raakte Danny Henskens besmet met het vrachtwagenvirus. Als vanzelfsprekend. De oorspronkelijk uit Vlijmen afkomstige, maar in Berghem woonachtige chauffeur kreeg het met de paplepel ingegoten en maakt al jaren faam met zijn rijkunsten. De titel ‘Veiligste vrachtwagenchauffeur van Nederland’ heeft hij echter nog niet op zak. Zaterdag hoopt hij daar verandering in te brengen.

Door Mark van der Donk

Komende zaterdag, 25 september, is het TT Circuit van Assen wederom het decor voor het NK Veiligste Chauffeur. Danny Henskens is een van de gelukkigen die op deze dag mogen laten zien wat ze in huis hebben. Hij kwalificeerde zich uit een deelnemersveld van zo’n duizend (!) vrachtwagenchauffeurs voor de landelijke finale, maar daar staat hij allang niet meer van te kijken. “Ik doe al heel wat jaren aan diverse kampioenschappen mee. In 2014 kroonde ik me, bij mijn debuut, meteen tot beste allround vrachtwagenchauffeur van Nederland. Dat smaakte naar meer,
dus heb ik sindsdien veel vaker meegedaan aan wedstrijden en verschillende titels op mijn naam geschreven.”
Voor Henskens is het niet meer dan logisch dan dat hij zijn ziel en zaligheid legt in het vrachtwagen rijden en alles wat daar mee te maken heeft. “Ik ben van oorsprong een kermiskind”, legt hij uit. “Mijn vader had een oliebollenkraam en bij hem op schoot heb ik het vrachtwagen rijden geleerd. Het was altijd oppassen en goed uitkijken voor onze eigen spullen, dus voorzichtig en secuur rijden is voor mij niet meer dan logisch. Op mijn 18e heb ik meteen mijn groot rijbewijs gehaald en in de loop der tijd is dat steeds verder gegroeid. Verschillende cursussen heb ik gevolgd en natuurlijk de nodige ervaring opgedaan op de weg. Ik heb er al twee miljoen schadevrije kilometers op zitten.”

Niet gek laten maken
In 2014 werd hij er door een kennis op geattendeerd dat hij eens mee moest doen met zo’n behendigheidswedstrijd. “Hij vroeg of dat niks voor mij was en het leek me wel leuk. Ik heb me aangemeld. Eigenlijk voor de grap, maar ik werd meteen Nederlands kampioen. Sindsdien kreeg ik de smaak te pakken en werd ik geregeld gevraagd voor andere wedstrijden. In 2015 heb ik in Zweden namens Nederland meegedaan aan de Europese kampioenschappen. In een deelnemersveld van 24 landen werd ik 4e . Ik ben ook al een paar keer de Zuinigste Chauffeur van Nederland geworden. Het verschil tussen deze disciplines? Er komen allerlei verschillende onderwerpen aan bod. Een deel theorie, over brandpreventie, EHBO en zuinig en veilig rijden, maar ook manoeuvreren, het zekeren van de lading en het wegtikken van een pylon tussen twee paaltjes bijvoorbeeld.” Ook tijdens het NK Veiligste Chauffeur moet Henskens - samen met de 24 andere finalisten uit het hele land - zijn kennis en kunde tonen en een aantal uitdagende praktijkproeven afleggen. “In principe komt het gewoon neer op vakkennis. En je moet rustig aan doen, je niet gek laten maken. Dat heb ik wel geleerd in al die jaren.”

MONO rijden
Dat Henskens veiligheid in het verkeer serieus neemt, merken we al direct bij ons eerste contact. “Ik bel je straks even terug”, krijgen we te horen. En als hij even later netjes geparkeerd staat, legt hij uit dat hij liever niet teveel gestoord wordt tijdens het rijden: “Ik heb natuurlijk wel een carkit en die gebruik ik ook wel, maar alleen voor belangrijke, korte belletjes. Ik vind veiligheid belangrijk, MONO rijden, hè. Niet afgeleid worden en zeker niet met de telefoon in de handen.” Tijdens de laatste editie van het NK Veiligste Chauffeur werd Henskens de nummer 3. Zaterdag mag de LZV-chauffeur in Assen laten zien dat hij ook die titel waard is. “Voor mijn werk rijd ik een Lang
Zwaar Vrachtvoertuig met een totale lengte van 25 meter en 25 centimeter. Daarmee mag je alleen op snel- en N-wegen rijden en op de industrieterreinen waar we moeten laden en lossen. Tijdens het kampioenschap rijd je niet in je eigen vrachtwagen. Dat is de eerste vijf minuten altijd even wennen, maar ik ben gelukkig inmiddels geroutineerd in verschillende vrachtwagens. En ik probeer altijd goed op de hoogte te blijven van nieuwe innovaties.”



Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

algemeen nieuws

© 2021 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.30597