Datum plaatsing: 26 oktober 2021

Caroline uit Heesch kan zonneracen in Marokko, maar hoe komen ze terug?


Caroline uit Heesch kan zonneracen in Marokko, maar hoe komen ze terug?


Heesch (Bernheze): Gelukkig: alle seinen staan op groen voor de Solar Challenge Morocco. De race gaat dus ’gewoon’ door, ondanks de aangescherpte coronamaatregelen. “Grote vraag is wel hoe en wanneer we terug kunnen naar Nederland”, zegt
team captain Christiaan Wiers. Ook de komst van teamcoach Marc Lammers is nog steeds erg onzeker. Maar de veiligheid voor het Vattenfall Solar Team - met daarbij Caroline Smulders uit Heesch - en de andere deelnemers in Marokko is gelukkig niet in het geding. “Anders zouden we niet starten: veiligheid staat voorop. Voor het team, maar ook voor de auto. Tijdens de laatste race ‘voor corona’ in 2019 ging onze zonneauto NunaX in vlammen op. Als Vattenfall Solar Team hebben we daarom veel aandacht besteed aan veiligheid bij het ontwerp van Nuna11 - ook waar dat ten koste gaat van de snelheid.”

Raceauto’s worden gemaakt om zo hard mogelijk te kunnen rijden, dat lijkt logisch. Maar na de dramatische brand in 2019, draait het in het zonneracen niet meer om snelheid alleen. Natuurlijk werd altijd ook naar veiligheid gekeken, maar dat zal dit jaar meer zijn dan ooit. Als vandaag de inspecteur van de Solar Challenge Morocco langs de nieuwste zonnebolide van het Vattenfall Solar Team loopt is het erop of eronder. Centimeter voor centimeter zal de auto worden gecontroleerd om te kijken of die voldoet aan de reglementen. Geen detail wordt overgeslagen. Morgen horen we of de auto deze ‘APK’ heeft doorstaan. Zelf hebben we er in elk geval alles aan gedaan om zo veilig mogelijk te racen.

We hebben een automatische accublusser ingebouwd
Twee jaar geleden vloog NunaX in het zicht van de finish in brand. De coureur wist ternauwernood uit de auto te ontsnappen voor de bolide in vlammen opging. Hoewel de oorzaak van de brand nooit sluitend kon worden vastgesteld was wel duidelijk dat die in de accu was ontstaan. Sinds die tijd is het Vattenfall Solar Team nog nadrukkelijker doordrongen van het belang van veiligheid. Daarom werd dit jaar een automatische blusser in de accu ingebouwd. Het is een pijpje van 20 bij 5 centimeter en op het oog niet heel bijzonder, maar de zelfblussende accu van Nuna11 kan van levensbelang zijn voor met name de coureurs. Loopt de temperatuur in de accu op tot meer dan 105 graden Celsius dan barst de pijp open en wordt blusmateriaal over de accu verspreid. Daarmee hoopt het team een fatale brand te voorkomen.

De veilige aanpassingen maken Nuna11 wel zwaarder
Ook op andere gebieden heeft het Vattenfall Solar Team de veiligheid van de auto verbeterd. Zo hebben we brandvertragende hars gebruikt voor de body van de zonneracer. De maatregelen moeten de coureurs kostbare extra
seconden geven om zichzelf bij brand in veiligheid te brengen. Daarnaast zijn de remschijven dit jaar aangepast. Stalen schijven vervangen de keramische exemplaren. Die zijn lichter, maar door flink remmen kunnen ze gaan vervormen. Juist in Marokko, waar in de bergen vaak zal moeten worden geremd, willen we geen risico’s nemen. Al die maatregelen zorgen er wel voor dat de auto zwaarder is geworden, wat weer ten koste gaat van de snelheid. “Als we moeten kiezen tussen veiligheid en snelheid, kiezen we tegenwoordig veel sneller voor de veiligheid. We zijn absoluut bereid om daar wedstrijdminuten voor op te geven”, zegt electrical engineer Jean Paul Roozestraten, die aan de accu werkte.

Nederlanders in Marokko vragen ons: “Hoe gaan jullie terug?”
Onzeker is nog hoe en wanneer het Vattenfall Solar Team na de race veilig kan terugkeren naar Nederland. Sinds Marokko Nederland op rood heeft gezet, is er nog veel onduidelijk. Zijn er repatriëringsvluchten naar Nederland? Kan er gereisd blijven worden via België? Daarbij vallen de oranje polo’s en Nederlandse vlaggetjes van het Vattenfall Solar Team ook op bij andere Nederlanders in Agadir. Teamleider Christiaan Wiers: “In de stad Agadir waar we nu verblijven worden we regelmatig door landgenoten aangesproken met de vraag hoe wij de terugkeer regelen en
wat nu precies de regels zijn. We delen dan wat we weten, maar voor ons is ook nog lang niet alles duidelijk.” Ook de komst van teamcoach Marc Lammers is nog onzeker.

Ook andere coronamaatregelen in Marokko zijn aangescherpt
Intussen is ook op andere manieren merkbaar dat Marokko de coronamaatregelen heeft aangescherpt. Electrical Engineer Caroline Smulders uit Heesch: “Het was hier in winkels al normaal om mondkapjes op te hebben en je temperatuur te laten meten. Maar sinds woensdag moeten we nu ook standaard ons vaccinatiebewijs laten zien, dat was eerder nog niet het geval. Dat geldt trouwens niet alleen voor buitenlanders, maar voor alle Marokkanen.”

Foto: Hans-Peter van Velthoven/Vattenfall Solar Team



Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

sport nieuws

© 2021 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.13558