Datum plaatsing: 03 mei 2022

Veranderd straatbeeld door oprukkende technologie


Veranderd straatbeeld door oprukkende technologie


's-Hertogenbosch (Regionaal): Het straatbeeld evolueert continu, maar de digitale technologie heeft ervoor gezorgd dat er in deze eeuw heel veel zichtbaar is veranderd. Van mensen die in de weer zijn met apparaten en geruisloze voertuigen tot nieuwe en juist verdwenen winkels. Voor de ťťn een logisch gevolg waarin we moeten meegaan, voor de ander misschien wat lastiger. Een aantal voorbeelden.

Airpods, smartphones en horloges

Niet alleen zagen we steeds meer digitale apparatuur op straat verschijnen, het winkelaanbod veranderde mee. Op twee vlakken: er verschenen meer zaken die gerelateerd zijn aan het gebruik van tablets, Airpods, smartphones en laptops. En het online winkelen nam toe, dus voor zoiets als een airpod case gaat men binnen enkele seconden naar 123watches en is de aankoop in no time in huis. Toch kan dat ook in diverse winkelstraten. Dat is best bijzonder, net als influencers die fysieke boeken uitgeven. Het een sluit het ander blijkbaar niet uit - zie ook de onderste alinea.

Boodschappen binnen 10 minuten bezorgd?

Het nieuwste fenomeen zijn de afgeplakte ramen en lukraak geparkeerde fietsen van distributiecentra van bezorgdiensten, waar bijvoorbeeld in Amsterdam over geklaagd wordt. In het programma Happy Trending (BNNVARA) werd getest of de boodschappen daadwerkelijk binnen 10 minuten bezorgd werden, maar dit viel tegen. Overigens zijn er, mede in deze branche, diverse nieuwe voertuigen bij gekomen, die zich vaak geruisloos verplaatsen en duurzamer zijn dan gemotoriseerd verkeer. Dat is weer een ergernis minder.

Overal digitale schermen

In de bouwmarkt worden er handige hebbedingetjes mee gepromoot, in de supermarkt word uj boodschappen afrekenend op de hoogte gehouden van het wereldnieuws: overal hangen digitale schermen. Nergens veilig voor nu.nl, is een veelgehoorde klacht, waar anderen het weer reuze handig vinden. Zekere in de coronaperiode, toen de maatregelen soms per uur leken te veranderen, was dit het geval. Ook verkopers op straat komen met een tablet op u af, waar ze voorheen een pen en een klapper bij zich hadden. Ze worden door menigeen nog steeds als irritant ervaren.

Maar ook: meer diversiteit

Muziek, mode, interieur, eten, het zijn allemaal zaken die dankzij de komst van het internet geen grenzen meer kennen. Het aanbod is zogezegd versplinterd: iedereen wil iets anders dat hij op Pinterest of YouTube heeft gezien. Dat maakt dat het horeca- en winkelaanbod diverser is geworden. In alle (middel)grote steden zijn horeca die zich op een nichemarkt concentreren: yoghurt, sla, sapjes, thee, pannenkoeken, kip, vegan maaltijden, poke-bowls, enzovoorts. Als de huurprijzen voor (leegstaande) winkelpanden zakken, wordt straks elke straat weer even gezellig als vroeger, en de diversiteit ongekend.






Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:


© 2022 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.17614