Datum plaatsing: 08 augustus 2022 - Laatst gewijzigd: 04-08-2022 11:57:11

Helpende hand bij nagenoeg álle vragen of problemen


Helpende hand bij nagenoeg álle vragen of problemen


Berghem (Oss): Aan de kant van de Jumbo, bij de hoofdingang van de Berchplaets, heeft ONS Welzijn haar intrek genomen. De laagdrempelige welzijnsorganisatie denkt graag mee met de mensen, die er voor héél veel zaken binnen kunnen lopen. “Als er licht brandt of de banner staat buiten bij ons kantoor, dan kun je bij ons terecht.”

Door: Mark van der Donk


ONS welzijn is een maatschappelijk dienstverlener die hulp biedt aan mensen van alle leeftijden, die met een vraag of situatie zitten die zij zelf op dat moment niet alleen kunnen oplossen. Of het nou op het gebied van wonen is, van financiën, van zorg, van opgroeien, van meedoen of van ontwikkelen. In samenwerking met vrijwilligersorganisaties, gemeenten en partners verbindt ONS Welzijn tussen mensen en instanties, om het onderwerp op te lossen.

Ze zijn heel breed georiënteerd en voorbeelden zijn er dus te over, vertelt Leontine Jansen, namens sociaal team Berghem, Herpen en Ravenstein. Maar eigenlijk kan de missie van de welzijnsorganisatie met één zin worden samengevat, zegt ze er ook meteen bij: “Weten mensen even iets niet of komen ze er niet uit, dan zijn ze van harte uitgenodigd om bij ons binnen te lopen om er een vraag over te stellen.”

Zorgen over inkomen
Of het nu gaat om schuldhulpverlening, jeugdproblemen, vragen over de opvoeding van de kinderen of het organiseren van een activiteit in de buurt, ONS Welzijn denkt graag mee en participeert in de oplossing of uitvoering ervan. “Wat er zoal voor vragen zijn binnengekomen? Daar vraag je me wat, dat zijn er zo veel”, reageert Jansen op onze open vraag. “We hebben onlangs bijvoorbeeld verschillende mensen geholpen bij hun aanvraag voor energietoeslag. Er is ook iemand binnengekomen die simpelweg activiteiten zocht om aan deel te kunnen nemen, om mensen te ontmoeten in het Bergse. En natuurlijk waren er zorgen over inkomen. Is er wel of geen recht op huurtoeslag? Of vragen over de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De eerste aanvraag lukt de meeste mensen meestal nog wel, maar bij de vervolgstappen helpen wij ze graag op weg. Het is mooi om iemand te kunnen begeleiden, die daarmee toch mooi een paar honderd euro overhoudt.”

Jansen merkt dat er de laatste tijd vooral veel vragen over financiën binnenkomen. “We zitten er nu sinds maart en met name tijdens de verkiezingsdag was het heel druk in het gebouw. Toen kregen we meteen de nodige vragen over diverse onderwerpen. Steeds meer mensen weten ons gelukkig te vinden. We dachten in het begin dat we het met één persoon per inloopspreekuur wel af konden, maar merken dat er soms wel vier medewerkers tegelijk nodig zijn.”

Niet alleen
Zelf zegt ze met name gericht te zijn op het collectieve. “Ik ben van het verbinden van mensen, mee helpen activiteiten te organiseren. Maar we zijn met een vast team van vijftien personen en daarnaast zijn er nog de gemeente, de wijkverpleging en af toe sluiten de wijkagent en de wijkcoördinator aan. Wij kunnen het niet alleen. We verbinden mensen door hen in contact te brengen met elkaar, met groepen, met professionals, met vrijwilligers, met instanties en andersom. Daarnaast zijn we eenvoudig bereikbaar, met een zo laagdrempelig mogelijke toegang tot dienstverlening.”

Vragenuurtje
Normaal gesproken is er elke woensdagmiddag, tussen 16.00 en 17.00 uur, een vragenuurtje op de locatie in de Berchplaets. Iedereen die vragen heeft over zorg, welzijn, wonen, inkomen, financiën of de opvoeding van de kinderen, zorgen heeft over zichzelf of een ander, een leuke activiteit zoekt om aan mee te doen, gewoon zin heeft in een praatje, wat wil doen voor een ander of juist iets wil organiseren in de eigen buurt, mag dan binnenlopen.

“Tijdens de vakantie, op 10, 17 en 24 augustus, zijn we juist in de ochtend, tussen 9.00 en 12.00 uur, te bezoeken”, vult Jansen aan. “En vanaf september wordt de bezoektijd verruimd naar 15.00 tot 17.00 uur. Wij zijn er voor álle vragen en denken mee in oplossingen. Tijdens ieder inloopuur zit er een professional klaar, of wordt die ingeschakeld wanneer het vraagstuk daar om vraagt. We zijn eveneens online bereikbaar - via OssteamF@ons-welzijn.nl - en op andere momenten binnenlopen is eventueel ook mogelijk. Als er licht brandt en de banner staat buiten bij ons kantoor, dan staan wij klaar om uw vraag te beantwoorden. Al zal er buiten de inloopspreekuren niet altijd tijd zijn om langer te praten.”




Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

algemeen nieuws

© 2022 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.30243