Datum plaatsing: 04 augustus 2022

Inwoners van Nederland eten te weinig groente en fruit


Inwoners van Nederland eten te weinig groente en fruit


's-Hertogenbosch (Regionaal): Van kinds af aan krijgen de meesten van ons al te horen dat ze hun groente op moeten eten. Dat gaat meestal niet vanzelf, want kinderen zijn er niet zo dol op. Voor een groot deel van de volwassenen geldt dit ook. Met als resultaat dat er gemiddeld genomen veel te weinig groente wordt gegeten. Hetzelfde geldt voor fruit. Best opvallend, want de meeste mensen geven aan dat ze fruit best lekker vinden.

Het belang van het eten van voldoende groentes en fruit
Inmiddels is het advies om dagelijks 250 gram groente en twee stuks fruit te eten. Als onderbouwing wordt vooral de rol van vitamine C aangehaald. Want deze vitamine heeft uitzonderlijk veel verschillende functies. Zo ondersteunt het je immuunsysteem zodat je beter bestand bent tegen ziektes. Verder helpt het bij het normaal functioneren van de huid en draagt het bij aan de vorming van je botten. Dit is slechts een greep uit de lange lijst met positieve effecten van vitamine C. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat het onmogelijk is om vitamine C op te slaan in het lichaam. Daarom is dagelijkse inname essentieel om gezond en vitaal te blijven.

Meer groente dankzij meer variatie in je eetgewoontes
Hoe krijg je het voor elkaar om uit gewoonte meer groente te eten? Best lastig, want veel mensen zitten vast in een bepaald patroon. Begin met anders nadenken over wat je eet. Bewaar bijvoorbeeld niet alle 250 gram groente voor de avondmaaltijd. In plaats daarvan eet je bij het ontbijt alvast wat groente. Een paar plakjes tomaat, komkommer of paprika op je brood is een mooie start.

Een gezond en fris sapje met lekker veel vitamine C
Het drinken van sap is een mooie oplossing wanneer je niet zo van het eten van groente en fruit houdt. Kies wel altijd voor sappen die voor maximaal 30% uit fruit bestaan. Daarnaast is slow juice stukken gezonder om dat alle vitamines en mineralen behouden blijven. Dat is mogelijk door een speciale persmethode. Weten hoe dat precies zit? Lees er alles over op happyjuicy.nl.

Een bakje snackgroentes tijdens werk of ontspanning
Met een schaaltje snackgroente is het veel eenvoudiger om voldoende vitamine C te eten. Zet gewoon een bakje met knapperige en frisse groente naast je neer terwijl je aan het werk bent of een film kijkt. Een bijkomstig voordeel is dat je minder snel zin hebt in een ongezonde snack.





Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:


© 2022 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.25763