Datum plaatsing: 14 augustus 2022

Magnesium: waar is dit Mineraal goed voor?


Magnesium: waar is dit Mineraal goed voor?


's-Hertogenbosch (Regionaal): Magnesium. Je hebt ongetwijfeld wel eens van dit mineraal gehoord. Magnesium is een ontzettend belangrijk mineraal voor ons lichaam. Het speelt namelijk een rol bij zo’n 300 lichamelijke processen. Maar wat doet magnesium precies? Wat merk je bij een tekort? In welke voedingsmiddelen komt magnesium voor? Kortom, ontdek alles over dit bijzondere mineraal.

Waar is magnesium goed voor?
Magnesium is een essentieel mineraal dat vele functies heeft in het lichaam. Essentieel wil zeggen dat deze stof niet door het lichaam aangemaakt kan worden. Daarom moeten we magnesium via onze voeding binnenkrijgen. Omdat magnesium bij veel lichaamsprocessen betrokken is, kunnen we niet alle voordelen van dit mineraal opnoemen. We beperken ons tot de bekendste voordelen. Magnesium:

-Draagt bij aan de instandhouding van sterke botten
-Is goed voor het skelet
-Draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels
-Speelt een rol bij het opbouwen van lichaamseiwit
-Ondersteunt het energieniveau
-Is van belang voor sterke tanden
-Is goed voor het concentratievermogen
-Draagt bij aan een normale spierwerking
-Helpt bij vermoeidheid
-Speelt een rol in de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen

Welke voedingsmiddelen bevatten magnesium?
Magnesium vind je in veel voedingsmiddelen. Je vindt het onder andere in noten, bananen, havermout, volkoren producten, cacao, peulvruchten en groene groenten. Bij een gezond en gevarieerd dieet krijg je in principe voldoende magnesium binnen.

Toch zijn er situaties denkbaar waarbij men extra magnesium nodig heeft. Bijvoorbeeld bij sporters, mensen met darmproblemen of bij een hoge alcoholconsumptie kan een tekort aan magnesium ontstaan. Ook mensen die in een (langdurige) stress situatie zitten hebben een grotere behoefte aan het mineraal. Je lichaam verbruikt bij stress namelijk méér magnesium dan gewoonlijk.

Een magnesiumtekort herkennen
Gelukkig komt een ernstig tekort aan magnesium niet vaak voor. Echter wil dat niet zeggen dat je bij een klein tekort geen vervelende klachten ervaart. Hoe herken je een magnesium tekort? Dit zijn de bekendste symptomen:

-Spierkramp
-Hoofdpijn
-Trillende oogleden
-Slechte concentratie
-Vermoeidheid
-Slapeloosheid
-Botontkalking
-Hartkloppingen
-Hartritmestoornissen

Hoeveel magnesium heb je dagelijks nodig?
Per dag heeft een volwassen man ongeveer 350 mg magnesium nodig. Voor volwassen vrouwen is dat aantal iets lager, namelijk 300 mg. In bepaalde situaties kan de behoefte hoger zijn, zoals bij sporters, bij alcohol- en medicijngebruik en bij langdurige stress. Lukt het je niet om voldoende magnesium via je voeding binnen te krijgen, dan kan een magnesium supplement helpen.

Magnesium supplementen: pillen of via de huid
Magnesium supplementen zijn meestal verkrijgbaar in tabletvorm of als capsule. Maar welk magnesium supplement is nu het beste? Er bestaan namelijk veel soorten magnesium en de ene soort wordt veel beter door ons lichaam opgenomen dan de ander. Wil je een magnesium product kopen? Kijk dan op het etiket en check welke soort magnesium het product bevat. Magnesiumoxide bijvoorbeeld, wordt minder goed opgenomen dan een product met magnesiumtauraat of magnesiumbisglycinaat.

Wil je liever geen supplement slikken? Dan kan een product als magnesiumolie of magnesiumvlokken prima als vervanging dienen. Magnesiumolie is een handige spray waarbij magnesium op de huid aangebracht wordt. Het mineraal wordt namelijk ook via de huid opgenomen. Ook een ontspannend voetenbadje met magnesiumvlokken is een prima idee. Perfect voor na het wandelen of na een drukke werkdag.






Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:


© 2022 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.17441