Datum plaatsing: 18 augustus 2022

3 tips om je mentale gezondheid te verbeteren


3 tips om je mentale gezondheid te verbeteren


's-Hertogenbosch (Regionaal): We leven in gekke tijden. Er gebeurt heel veel in de wereld. Misschien wel een beetje te veel. Waar we eerst te maken hadden met de angsten rondom de covid uitbraak, zien we nu volop de gevolgen van de Oekraïne-oorlog. Dit veroorzaakt extra veel stress bij de bevolking. De dreiging vanuit Rusland, de enorme inflatie, de energieprijzen en de komende winter… allemaal zaken om je zorgen over te maken. Het is dan ook niet vreemd dat de mentale gezondheid de afgelopen jaren sterk is afgenomen.

Merk jij ook dat je erg kampt met je mentale gezondheid? Je veel stress ervaart of misschien zelfs wel depressieve klachten hebt? Dan is het tijd om hier iets aan te doen. Blijf hier niet te lang mee zitten, maar grijp iedere kans aan die kan leiden tot verbetering. Hier volgen drie tips om je alvast een beetje op weg te helpen.

1. Zoek activiteiten waar jij gelukkig van wordt
Voor het verbeteren van de mentale gezondheid is het belangrijk dat je activiteiten doet waar jij gelukkig van wordt. Kies bij voorkeur voor activiteiten die de stress verminderen. Bijvoorbeeld omdat je dankzij deze activiteiten je je enkel op die activiteit kan richten. Hierdoor verdwijnen de zorgen over andere dingen even.
Wist je dat sporten een zeer positief kan hebben op de mentale gezondheid? Het werkt stressverlagend en je maakt tegelijkertijd ook nog eens gelukshormonen aan. Hierdoor voel je je fitter, relaxter en blijer na iedere training. Bovendien is het ook nog eens heel goed voor de algehele gezondheid. Genoeg reden dus om een lidmaatschap bij een sportschool in Haarlem te nemen.

2. Schrijf op waar je dankbaar voor bent
Soms lijkt het wel alsof de hele wereld tegen je is. Daardoor kan je soms de kleine geluksmomenten van de dag geheel missen. Dit terwijl er waarschijnlijk ook genoeg dingen zijn waar je gelukkig van wordt en dankbaar voor bent. Wat dacht je bijvoorbeeld van je vrienden en familie? Of gewoon het feit dat het heerlijk weer was vandaag? Schrijf iedere dag op welke dingen er goed gingen die dag en waar je allemaal dankbaar voor bent. Dit kunnen zowel kleine als grote dingen zijn. Zo creëer je meer bewustzijn in hetgeen je wél hebt.

3. Blijf even weg van het nieuws
Kamp je met veel stress en zorgen door de dagelijkse ontwikkelingen in de wereld? Zorgt dit er zelfs voor dat je minder goed functioneert overdag? Dan is het misschien prettig om even een pauze te nemen van het nieuws. Even geen nieuwsberichten kijken, maar jezelf van alles afsluiten. Dit lijkt misschien alsof je je kop in het zand steekt, maar soms is dat ook wel even prettig.
Voelt het onmogelijk om helemaal geen nieuws te lezen of te kijken? Plan dan iedere dag één momentje in waarop je mag kijken. Doe dit bij voorkeur op een moment waarbij je verder niets hoeft te doen. Eventueel aan het einde van de dag. Zo beïnvloedt het niet je humeur de gehele dag. Ga na het kijken van het nieuws even iets doen om de stress te verminderen. Bijvoorbeeld een stukje hardlopen of je favoriete hobby uitoefenen.




Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:


© 2022 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.16076