Datum plaatsing: 02 december 2022

De meest duurzame fietsbrug van s-Hertogenbosch


De meest duurzame fietsbrug van s-Hertogenbosch


Rosmalen (Rosmalen): De nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Groote Wielenplas is bijna klaar. De brug verbindt het zuidelijke deel van De Groote Wielen met het centrum aan de noordkant. Samen met BAM Infra Nederland werken we aan dit duurzame project. We bouwen de brug met een kwart minder CO2- uitstoot en we hergebruiken materialen binnen dit project.

Werkzaamheden tijdens betonstort
Wethouder Roy Geers: het is fantastisch dat er met de afronding van deze mooie brug een belangrijke verbinding steeds dichterbij komt. Fantastisch ook dat we dit duurzaam hebben kunnen doen. De kennis en ervaring die we hiermee opdoen zijn zeer waardevol. Zeker als je dat bekijkt in het perspectief van CO2-neutraal en circulair bouwen. Dat nemen we uiteraard mee naar andere projecten.

Minder CO2-uitstoot
De brug bestaat uit een betonmengsel met gerecyclede materialen, zoals grind uit oud asfalt. We verminderen de hoeveelheid cement. Cement is een van de meest vervuilende onderdelen van beton. Zo verlagen we de CO2-uitstoot met wel 25% vergeleken met traditioneel beton. Dit betekent een besparing van meer dan 35.000 kg CO2 op dit project. Dit is te vergelijken met de uitstoot van de auto wanneer je 5 keer de wereld rond rijdt.

Duurzaam bouwen
In het hele project speelt duurzaamheid een belangrijke rol. De hele brug en de opslagplaats voor de watersportvereniging zijn duurzaam. De opslagplaats is gemaakt van houten constructieplaten. Deze platen zijn opgebouwd uit verschillende lagen planken. De buitenzijde is gemaakt van hergebruikt hout.

De verlichting van de brug werkt helemaal op zonne-energie. Deze energie wordt opgewekt door de zonnepanelen die zijn ingebouwd in het voetpad. En het asfalt van de fietspaden bestaat deels uit gerecyclede materialen.

Slank ontwerp
De brug heeft een slank ontwerp. Door het smalle en slanke ontwerp hebben we minder materialen nodig. Het is uniek dat we dit slanke ontwerp hebben kunnen maken met zo weinig steunpunten.

Uiteraard is rekening gehouden met een goede balans tussen het gebruikte materiaal en de sterkte van de brug. Het brugdek is 80 cm dik, 7,5 meter breed en 112 meter lang.

Minder afval
Niet alleen hebben we minder materiaal gebruikt en geproduceerd. Tijdens de bouw van de brug is voortdurend aandacht geweest voor het produceren van zo min mogelijk afval. Voor de mal van de brug hebben we zo min mogelijk hout gebruikt. En een deel van het hout wordt weer hergebruikt en ingezet voor andere projecten. Dit zorgde voor 80% minder houtafval.

Elektrisch materieel
Er is zoveel mogelijk elektrisch materieel en gereedschap gebruikt. Voor onder andere de asfaltwerkzaamheden zijn machines gebruikt die werken op een synthetische diesel. Dit heet hydrotreated vegetable oil (HVO). Dit is een brandstof die bestaat uit koolwaterstoffen van plantaardige en dierlijke vetten. Deze brandstof is CO2 -neutraal en zorgt voor minder tot geen uitstoot van fijnstof. Het gebruik van HVO en elektrisch materieel zorgt voor een aanzienlijke verlaging van de stikstofuitstoot.

Meer lezen over dit project? Ga dan naar de website van Groote Wielen online.



Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:


© 2023 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.12857