Besluit reclameverbod online casino's ingegaan: wat zijn de consequenties?
's-Hertogenbosch (Regionaal): Reclame maken voor online casino’s: het mag niet meer. Sinds 1 juli 2023 is met het ‘Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand’ officieel het verbod ingegaan op promoties door de gokindustrie. Dit
besluit zal een impact hebben op de branche, maar ook op burgers. En natuurlijk de vele sportclubs die jarenlang konden rekenen op flinke sommen sponsorgeld door verschillende casino’s. Terwijl casino’s en voetbalclubs balen van het besluit, zijn er ook partijen die de toegenomen regulering toejuichen. Wat zijn alle consequenties van dit reclameverbod en hoe is deze tot stand gekomen?
2021-2023: de korte historie van de kansspelmarkt
In 2021 gaat de Nederlandse kansspelmarkt zoals we hem nu kennen open. Sinds oktober dat jaar krijgen Nederlandse casino’s die voldeden aan de strenge regels van de overheid een licentie. Daarmee hadden zij als enige legale aanbieders het recht om actief te zijn op de kansspelmarkt. Dit moest illegale en onbetrouwbare casino’s tegengaan en de speler derhalve beschermen tegen wanpraktijken.
Al snel kwam de roep om meer regulatie en minder reclame door casino’s, onder andere vanuit de politiek. Ook de media besteedden er veel aandacht aan. Justitieministers Weerwind en Dekker gingen hier vrij snel serieus mee aan de slag, wat leidde tot het besluit van 1 juli 2023 om ongerichte reclame te verbieden. Onder ‘ongericht’ vallen alle reclame-uitingen die niet aan een afgebakende doelgroep zijn gericht. Het gevolg is geen buitenreclames in abri’s meer, geen advertenties in tijdschriften en geen spotjes op de radio. Ook aan sponsordeals van casino’s met sportclubs komt per 2025 een einde. Er is één uitzondering die reclame maken nog mogelijk maakt: websites die kunnen aantonen dat hun publiek voor meer dan 95% bestaat uit 24+'ers. Dit zullen niet veel websites zijn. Bovendien zullen niet alle sites in staat zijn om met betrouwbare cijfers aan te tonen dat ze aan deze eis voldoen.
De gedachte achter deze maatregelen is dat kwetsbare groepen door minder blootstelling aan ongerichte reclames in bescherming worden genomen tegen de gevaren van overmatig gokken. Vooral jongeren zouden hierdoor minder snel in de problemen komen.
Wil je weten welke aanbieders momenteel legaal en dus te vertrouwen zijn?
Time2play.com/nl zet de beste opties op een rij.
Wie wordt geraakt door het reclameverbod?
Het reclameverbod is op z’n zachtst gezegd een tegenvaller voor online casino’s. Veel bestaande kansspelaanbieders die resultaten zagen van hun promoties en reclame-uitingen balen van de nieuwste maatregelen. Maar ook voor nieuwe aanbieders op deze markt is de impact enorm. Naamsbekendheid opbouwen en zichtbaar worden is lastig wanneer reclame maken niet mogelijk is. Zo waren promoties met flinke welkomstbonussen voor nieuwe accounthouders een succesvolle manier om het klantenbestand van een casino uit te breiden. Dit zal zijn weerslag hebben op de omzet van zowel gevestigde als nieuwe casino’s - maar vooral die laatste groep zal het potentieel zwaar kunnen krijgen. Bepaalde aanbieders kunnen zelfs failliet gaan, met onvermijdelijke ontslagen tot gevolg.
Geen casino’s meer op sportshirts
De nieuwe maatregelen betekenen daarnaast een financiële tegenvaller voor partijen die een
sponsordeal hebben lopen met casino’s. Voornamelijk waren dit clubs in het
voetbal op hoog niveau, waar clubs graag met casinonamen op tenues pronken. Zo zag je deze reclames reeds op shirts van clubs als Ajax, Feyenoord, PSV en FC Utrecht. Hier gaan miljoenen in om - en dat zullen ze gaan merken. Ook andere sporten en niveaus voelen hier overigens de consequenties van. Aangezien de overheid weet hoe groot de consequenties zijn voor sportclubs, gaan sponsordeals pas in 2025 in de ban. Zo heeft de sport iets meer tijd om in te spelen op de “verstrekkende financiële implicaties” van het sponsorverbod.
Casinonamen verdwijnen dus niet per direct van sporttenues, maar nieuwe namen zullen er niet bijkomen. Vanaf 1 juli 2023 is het namelijk wel al verboden voor casino’s om sportclubs te strikken voor nieuwe sponsordeals. Enkel bestaande deals mogen dus nog worden voortgezet. Na 1 juli 2025 is dit echter ook afgelopen, dankzij het nieuwe besluit. Een eerder
nieuwsbericht van de Rijksoverheid sprak nog van een verbod per 1 januari 2025, maar met het nieuwe besluit is dit met een half jaar uitgesteld. Verschillende clubs zijn al vóór het verbod van kracht werd op zoek gegaan naar nieuwe sponsoren buiten de kansspelbranche. Ook vanwege de kritiek op sponsordeals door experts en de samenleving. Andere clubs zagen juist hun kans schoon en sloten net voor 1 juli dit jaar nog snel een nieuwe deal met een kansspelaanbieder.
Meer spelers naar het illegale circuit?
Een onbedoeld gevolg van het besluit waar kansspelaanbieders op wijzen, is het risico op een toename van spelers in het illegale circuit. Immers: zonder reclame worden nieuwe spelers niet op de hoogte gebracht van geschikte, legale aanbieders. Zodoende kunnen ze terechtkomen bij illegale goksites, waar hun privacy en geld niet altijd even veilig zijn. Dit is een consequentie die juist het tegenovergestelde is van de doelstelling van de wetgeving omtrent kansspelen. Hoe groot deze impact is, zal onderzoek in de toekomst moeten uitwijzen.
De kansen voor casino’s
Een positieve consequentie van het reclameverbod is dat het ervoor kan zorgen dat spelers op meer kwaliteit kunnen rekenen. Kansspelplatformen zullen zich immers zonder reclame moeten onderscheiden in deze concurrerende markt, voornamelijk op hun eigen website. Dat betekent dat ze hun best moeten doen om spelers die al een account hebben te behouden. Iets dat vooral zal lukken door de klant tevreden te houden met een optimale speelervaring en voldoende stimulans om te blijven spelen.