Datum plaatsing: 26 mei 2017

Pubers moeten slapen



Door: Jan van der Krabben: Als het aan slaapdeskundige Hans Hamburger ligt (wetenschappelijk medewerker Amsterdams Slaap Centrum in het Boerhaave MC) worden binnenkort de basisscholen in Nederland voor de zoveelste keer opgezadeld met de introductie van een nieuw lesprogramma: slaaphygiëne. De meesters en de juffen zullen er zo langzamerhand wel tureluurs van worden. Zodra er een misstand bij jeugdigen wordt gesignaleerd komt de bestrijding daarvan onherroepelijk op het bordje van het onderwijs terecht. Of die hun handen er al niet vol aan hebben om het multiculturele jonge kindergebroed taal, rekenen en andere levenslessen te leren. Het moet voor ouders toch niet zo moeilijk zijn om hun kinderen aan voldoende slaap te helpen?
Enige maanden geleden kreeg ik een jaarverslag onder ogen van de GGD Amsterdam over het schooljaar 2015 – 2016. Daarin stond met dik gedrukte letters het volgende vermeld:‘Amsterdamse jongeren slapen slecht. Daardoor lopen ze risico op depressiviteit, concentratieverlies, obesitas en adhd. De smartphone en de tablet zijn medeplichtig. Kinderen met chronisch slaaptekort worden – kort door de bocht – dik, dom en druk.’
Als grootvader word ik daar niet meer zo onrustig van. Ik heb immers mijn opvoedingstaak al ruimschoots achter de rug. Gelukkig waren er toen nog geen smartphones en tablets die de kinderen stiekem het bed in smokkelden. Maar je zult nu maar ouder zijn van nog schoolgaande jeugd. Dan krab je je toch even achter de oren. Hamburger vindt de cijfers die uit het onderzoek naar voren komen zorgwekkend. We kunnen gevoeglijk aannemen (onderzoeken wijzen dat ook uit) dat het buiten de Randstad niet veel anders zal zijn.
Tieners hebben door hormonale veranderingen de neiging langer op te blijven. Toch hebben ze vaak een drukke dag met veel verplichtingen. En komen al snel slaap tekort. Ze zeggen heel gemakkelijk: ’In het weekend haal ik de slaap wel in.’ Ze hebben niet in de gaten dat hun biologische klok in de war raakt en creëren een soort jetlag.
‘Dit probleem is van alle tijden’, zegt Hamburger, ‘maar wat het versterkt is het gebruik van tablets en smartphones. Sociale media gaan nooit slapen, dus de verleiding is groot daar tot in de kleine uurtjes tijd op door te brengen.
Tevens blijkt dat het voortdurend kijken naar het blauwe licht van de schermpjes de hersenactiviteit zodanig stimuleert dat het in slaap komen extra bemoeilijkt.
Om ouders enkele tips te geven om hun kinderen te behoeden voor alle onheil: een vaste tijd naar bed; niet langer uitslapen dan één uur; zet de mobiel uit één uur voor het slapen gaan; mijd telefoon, televisie of computer één uur voor het slapen; sport of studeer niet vlak voordat je naar bed gaat; niet slapen met een volle maag. De GGD geeft nog meer tips. Het lijkt me echter al een hele pedagogische klus om het een en ander voor elkaar te krijgen.
Om basisscholen met dit alles op te zadelen lijkt me echt van de gekke. Die verantwoordelijkheid ligt bij de ouders. Een goede vriend zei mij laatst nog in duidelijk Balkums dialect: ‘As ge keinder de wereld inschupt dan motte er ok goed veur zurgen.’ En zo is het!

© 2017 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.01466