Datum plaatsing: 29 april 2021

YouTube toont online casino reclame aan jongeren


YouTube toont online casino reclame aan jongeren


's-Hertogenbosch (Regionaal): Er is ophef ontstaan in Nederland nadat gokreclame van N1 Interactive opdook in een YouTube-video gericht op Nederlandse jongeren. Dat is verboden volgens de nieuwe Kansspelwet op Afstand. Het online casino in de gokreclame heeft geen vergunning in ons land. Waarschijnlijk is het in de YouTube-video terechtgekomen via affiliate marketing. Dat zou betekenen dat niet het casino zelf maar het marketingbureau erachter verantwoordelijk is. Volgens de kansspelwet maakt dat geen verschil uit. Het online casino draagt steeds de eindverantwoordelijkheid. Of de Kansspelautoriteit juridische stappen onderneemt tegen N1 Interactive is nog onzeker.

Affiliates achter gokreclame

Vanwege de restricties in vele landen maken online casino's graag gebruik van affiliates. “Ook in dit geval is de video gemaakt door een affiliate”, legt online casino journalist Ferry Lejeune van CasinoSenpai.com uit. “De kans is groot dat N1 Interactive niet eens op de hoogte was van het bestaan van deze video.” Bij een affiliate worden andere websites betaald om op hun website links of advertenties te plaatsen naar het online casino. Online hoeven de casino’s zich bijvoorbeeld niet te houden aan tijdvakken zoals die voor reclame op televisie wel gelden. Zo is het in Nederland verboden om reclame te maken voor online casino’s voor 19 uur ‘s avonds.

Jongere zet andere jongeren aan tot gokken

Wat was er nu net te zien in deze video op YouTube? Eerst wordt een gewone video afgespeeld. In beeld is een juichende jongen te zien die vertelt over een geweldige online-ervaring. "Het meest indrukwekkende gebeurde in het online casino. Lange tijd had ik geen geluk, maar toen won ik 4700 dollar. Ik raad deze applicatie zeker aan, het werkt", hoor je hem zeggen om de kijker vervolgens kennis te laten maken met het mobiel spel. Op zich is dat niet uitzonderlijk. De makers van de video’s halen hun inkomsten nu eenmaal uit dergelijke manier van adverteren. Het mobiel spel kan je gratis downloaden op de toestellen van Apple of Android. Wie daarna de app opende, kwam in het online casino N1 Interactive terecht.

Nederlandse wetgeving heel duidelijk over gokreclame

En daar wringt het schoentje. Volgens de Nederlandse wet is het immers verboden om gokreclame te richten op jongeren en personen onder 25 jaar of rolmodellen voor jongeren in te schakelen bij reclame. Het marketingbureau schendt dus een belangrijke regel maar zal daarover niet aangesproken worden door de autoriteiten. In Nederland draagt alleen het online casino alle verantwoordelijkheid, ook als uitvoerders zoals marketingbureaus of softwareleveranciers de wetten overtreden. Of N1

Interactive er zich veel van zal aantrekken, is twijfelachtig. Het opereert onder Maltese licentie en heeft geen plannen om een vergunning in Nederland aan te vragen. Google heeft de betrokken video ondertussen offline gehaald.

Moeilijke strijd tegen illegale casino’s die zich richten tot Nederlanders

De Kansspelautoriteit heeft een vette kluif aan de illegale online casino’s die zich richten tot Nederlanders. Het maakt zich sterk deze te zullen aanpakken. Dat moet ook want je kan niet verwachten dat online casino’s die het spel eerlijk spelen en duizenden euro’s aan belastingen afdragen geen verhaal hebben tegen concurrenten als N1 Interactive die niet bijdragen en de regels schenden. Toch is het niet gemakkelijk om deze illegale online casino’s aan te klagen. In dit geval luidt de lauwe reactie van de Kansspelautoriteit als volgt: "YouTube heeft niet onze prioriteit in de handhaving. Wel zetten we in op het aanpakken van gok-apps in de App Store of Play-store."

Het lijkt erop dat N1 Interactive zal wegkomen met deze agressieve reclamestunt op een platform dat immens populair is bij de Nederlandse jeugd. Dat zou een zeer slecht signaal zijn van de autoriteiten.



Uw regio in beeld:

Een greep uit het thuisinhetnieuws fotoarchief:

zakelijk nieuws

© 2021 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.17201