Datum plaatsing: 15 mei 2022

De bewijslast bij consumentenkoop



Door: A.S. (Anne) de Wit : U hebt een design tuintafel gekocht en na enkele weken wachten, wordt de tafel dan eindelijk geleverd. Kort na levering ontdekt u een scheur in ťťn van de aluminium tafelpoten. Hierdoor staat de tafel scheef.

Nadat u dit gebrek geconstateerd hebt, neemt u contact op met de verkoper. De verkoper reageert erg bot en zegt dat u het gebrek zelf hebt veroorzaakt. Daarom komt dit gebrek voor uw eigen rekening, aldus de verkoper.

De aankoop van de tafel betreft een consumentenkoop. De tafel toont een gebrek waardoor het product niet de kwaliteiten heeft die u ervan mocht verwachten. Op grond van de wettelijke bepalingen in dat verband, kan de koper in de relatie tot de verkoper aanspraak maken op onder meer herstel van het gebrek of vervanging van het gebrekkige product.

Bewijslast
Normaal gesproken geldt binnen het consumentenrecht dat als u stelt dat het gebrek al bestond ten tijde van de aankoop (en dus niet is ontstaan door uw toedoen), dat u dit dan moet bewijzen. Echter geldt voor de eerste twaalf maanden na aankoop een omgekeerde bewijslast. U hoeft dus niet aan te tonen dat het gebrek al bestond bij levering omdat vermoed wordt dat dit gebrek al aanwezig was.

De verkoper zal dus moeten aantonen dat het gebrek nog niet bestond ten tijde van de levering.

Overigens geldt ten aanzien van overeenkomsten gesloten vůůr 27 april 2022 een kortere termijn van zes maanden na aankoop.

Vergeet de ingebrekestelling niet!

U dient schriftelijk aan de verkoper te laten weten dat sprake is van een gebrek waardoor het product niet voldoet aan de kwaliteiten die u ervan mocht verwachten. U dient in ieder geval het gebrek te omschrijven en de verkoper een redelijke termijn te verlenen om het gebrek te herstellen dan wel het product te vervangen.

Let op: vaak zijn op een koopovereenkomst Algemene Voorwaarden van toepassing verklaard. Deze kunnen in het bovenstaande geval van belang zijn.

Mocht u naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben, neem dan gerust contact op met:

Boskamp & Willems Advocaten
A.S. (Anne) de Wit
a.dewit@boskampwillems.nl
Dr. Holtroplaan 42 Eindhoven
T: 040 250 14 76




© 2022 Thuis in het nieuws | Webworks: DigiFactory Webworks | Design: Creativos 0.01833